Različitosti
14. veljače 2014.
Svjetionik
15. svibnja 2015.

Zubi


PEDAGOŠKA GODINA: 2014./15. god
PROJEKT :„ ZUBI“ - DJEČJI VRTIĆ KOMIN
SKUPINA:MJEŠOVITA “LAĐARI”
ODGOJITELJICA: MAJA MEDAK

Cilj projekta

Razvoj djetetove svijesti o važnosti pravilne prehrane i redovite higijene zuba.

Zadaci projekta

  • naučiti i usvojiti naviku pranja zuba,
  • upoznati djecu sa činjenicom da mu ispadaju mliječni, a rastu trajni zubi,
  • prepoznati važnost ishrane za zdravlje zuba,
  • neutralizirati strah od posjeta stomatologu.

PLAN PROJEKTA:

Tjelesni i psihomotorni razvoj:

  • igra “Karijes” varijacija igre “Ledena baba”,
  • igra “Gric i Grec” – dvoje djece love ostalu, a ulovljeni se hvataju u lanac,
  • ples uz pjesmicu “Šubi-dubi”,
  • svakodnevno pranje zuba poslije doručka.

Socio-emocionalni razvoj i razvoj ličnosti:

  • osvijestiti pravilan način pranja zuba,
  • osvijestiti potrebnu dužinu pranja zuba postavljanjem pješčanog sata,
  • upoznavanje s važnošću održavanja oralne higijene i pravilne prehrane u očuvanju zdravih zuba,
  • usvajanje novih pojmova.

Govor, komunikacija, izražavanje i stvaranje:

  • priče: Zubić koji se bojao četkice, Tvrdoglavi zub, Zubar, Gric i Grec, Luka i Zubić Vila, Idem spavati, Pranje zuba, Zub Krivozub, Kod zubara,
  • recitacije: Što zubar radi, Bubamara kod zubara, Tri minute ljubavi,
  • igrokazi: Ana bez zuba, Vuk kod zubara, Medvjedić sladojedić i dr. Djetlić, Četkica i pasta,
  • pjesmice: Šubi- dubi, Zaljubljena četkica, Zasjeda,
  • pitalice: Zubi, Četkica za zube, Čačkalica,
  • brojalica: Zubi,
  • radni listovi: pronađi put do zuba, zaokruži hranu od koje je dječaka zabolio zub, zaokruži ono što služi za očuvanje higijene zuba,
  • likovno izražavanje: izrada lutkica za igrokaz, izrada modela zuba (glinamol, plastelin), izrada velikog zuba (kaširanje), crtanje različitim tehnikama, slikanje, kolaž, izrada pješčanog sata.

Suradnja s roditeljima: anketa, redovito informiranje o projektu (kako napreduje i što smo naučili), odlazak u stomatološku ordinaciju dr. Zrinke Hajvaz.

Suradnja sa stručnim timom: ravnateljica, pedagoginja, psihologinja.

Suradnja s kolegicama u centralnom vrtiću i područnim objektima.

Suradnja s lokalnom zajednicom - posjet stomatologu.

Crtanje šaljivih autoportreta bila je aktivnost koja je trajala nekoliko dana i jako uveseljavala djecu. Eduard je pomogao Lani nacrtati prekrasne velike zube, koji su se svidjeli i drugoj djeci pa su ih pokušali kopirati.

Osluškujući djecu i upuštajući se s njima u razgovor, poticala sam postavljanje pitanja i traženje odgovora. Pitala sam ih žele li da u vrtiću peremo zube? Sva su djeca potvrdno odgovorila i veselila se što će u vrtić donijeti nove četkice i paste za zube.

Potaknuta tim i činjenicom da je karijes jedna od najraširenijih bolesti na svijetu, posebno među djecom i da od bolesti karijesa boluje vise od 90% djece, odlučila sam krenuti u projekt “Zubi”.

Želju djece da svakodnevno u vrtiću peru zube prenijela sam roditeljima i upoznala ih s odlukom o pokretanju projekta. Zamolila sam ih da pomognu u prikupljanju svega što smatraju potrebnim i poticajnim za ostvarivanje projekta. Za početak su to bile četkica i pasta za zube.

Roditelji su donosili razni materijal kojima smo bogatili naše centre i oformili centar stomatologije. Mama Zorana je donijela puno slikovnog materijala kojima smo izradili plakat. Zanimljiv nam je bio Kalendar redovitog pranja zuba. Svako dijete je dobilo kalendar na koji je nakon pranja zuba nacrtalo sretno lice na odgovarajući zubić. Roditeljima sam podijelila anketni listić koji su popunili odgovorima svoje djece.
Iz centralnog vrtića u stomatološki centar donijela sam veliku maketu zuba s četkicom koja je pobudila veliku zainteresiranost kod djece. Na maketi smo vježbali pravilno pranje zuba.

Centar početnog čitanja i pisanja obogatili smo slikovnicama o Gricu i Grecu, Luka i Zubić Vila, Idem spavati, Pranje zuba i dr. Čitali smo priče, prepričavali ih i razgovarali o njima. Djeca su obogatila svoj rječnik i proširila spoznaje.
U istraživačkom centru svakodnevno smo istraživali uz ilustriranu obiteljsku enciklopediju, Drvo znanja i priručnike za pravilnu njegu zuba. Uz knjige “Mliječni zubi” i “Moji zubi” od Zdravka Rajića, još više su se proširile dječje spoznaje.

Promatrajući slike i maketu, u likovnom centru smo od kartonske ambalaže za jaja, napravili veliku maketu zuba, a od sačuvanih boca, veliki zub, koristeći se tehnikom kaširanja. Svaki dan su se rađale nove ideje. Tako smo za potrebe igrokaza napravili veliku četkicu i pastu za zube. Od kutije topljenog sira, spužve i kolaža nastali su maleni zubi. Ipak najveće veselje je nastalo kada smo završili Zubić Vilu. Pokušali smo napraviti pješčani sat s kojim bi mjerili vrijeme pranja zuba. Kako nam vremenski uvjeti nisu dozvoljavali da donesemo suhi pijesak, djeci sam predložila da se poslužimo sitnom soli. Lana je primijetila: “To više nije pješčani sat, već solni sat.” Nakon dva dana Lanin tata je donio mali pješčani sat, jer je Lana kod kuće rekla da nam baš on nedostaje. Od toga dana, bez pješčanog sata se nisu prali zubi.

Iz razgovora s djecom

Svakodnevno kod crtanja djeca su međusobno razgovarala o zubima:


Lucija
„Roku ispadaju zubi.“
Niko
:„Jer mu se klimaju.“
Lana
: “Zato što ne pere zube.”
Josip
“Jede puno slatkiša.”

U ordinaciji smo vidjeli razne instrumente:

Ana
“Tuš za zube.”
Marko
“Četkica na struju.”
Niko
“Cjevčica koja usisava.”
Josip
“Magično plavo svijetlo.”
Jelena
“Kada odrastem biti ću zubarica.”

U centru za roditelje, informirali smo ih o tijeku projekta i pratili su naše aktivnosti. Uz to djeca su članove svoje obitelji učili pravilnom pranju zuba i udvostručili potrošnju paste za zube i zahtijevala nove četkice.

Daljnjim istraživanjem naučili smo kako se još možemo brinuti o higijeni zuba. U vrtić sam donijela vodu za ispiranje usne šupljine i zubni konac. Sva su djeca očistila zube zubnim koncem i isprala usta “čarobnom vodicom”. Naučili smo koja je hrana zdrava, a koja ne zdrava za zube. Zaključili smo da ono što najviše volimo (čokolada,bomboni,sladoled, kolači…) nije zdravo za zube.

Ugostili smo dr. stomatologinju Zrinku Hajvaz i njenu medicinsku sestru.
Teta Zrinka nas je učila i kako pravilno četkati zube. Pregledom zuba djece (pa i onih koji se boje zubara) ustanovila je da samo dvoje djece ima mali karijes. Pohvalila ih je i dala diplome za hrabrost. Zubarici Zrinki zahvalili smo na posjetu i spremno prihvatili njen poziv da je posjetimo u stomatološkoj ordinaciji. Nakon kratkog vremena ostvarili smo dogovoren posjet. Posjet ne bi ostvarili bez pomoći roditelja koji su se odazvali na suradnju. U ordinaciji je bilo živo i veselo. Djeca su sve gledala s velikim zanimanjem, osobito naša Ana koja se “bojala” pregleda. Sva su se djeca htjela provozati na stolici i zaštititi zubiće specijalnom pastom.

Ovim projektom naučili smo:


Kada niću mliječni, a kada trajni zubi?
Koliko zuba ima dijete, a koliko odrasla osoba?
Kako pravilno prati zube i koliko ih dugo treba četkati?
Što je dobro, a što loše za naše zube?

Vrednovanje aktivnosti:

Promatrajući projekt kao cjelinu mogu zaključiti da je u potpunosti ostvaren postavljeni cilj, djeca su potaknuta na brigu o zdravlju zuba stvarajući svakodnevnu naviku održavanja higijene usta kao temelja za dobro zdravlje. Iako je većina djece imala naviku pranja zuba, aktivnosti koje su odrađene približile su djeci važnost njege i zdravlja zuba.

U svakodnevnim situacijama uočilo se koliko su djeca naučila tijekom cijelog projekta i kako vode brigu o zdravlju zuba. Svakodnevno pranje zuba poslije doručka postala je ne zaobilazna navika u kojoj su kontrolirali jedni druge u tehnici pranja zuba.

ped.god. 2014. / 2015.

Osluškujući djecu i upuštajući se s njima u razgovor, poticala sam postavljanje pitanja i traženje odgovora. Pitala sam ih žele li da u vrtiću peremo zube?