Vremenski odnosi kroz fotografske sekvence
4. veljače 2013.
Smotra projekata u Dubrovniku
13. studenoga 2013.

Projekt VODA


PROJEKT "VODA" - DJEČJI VRTIĆ PLOČE
SKUPINA: STARIJA – SREDNJA „PČELICE“
ODGOJITELJICE:AMRA KATIĆ /NADA CVITANOVIĆ
VRIJEME PROVOĐENJE PROJEKTA: TRAVANJ /SVIBANJ 2013. GOD.

Cilj projekta

usvajanje novih spoznaja o vodi- njenoj vrijednosti, važnosti, njenim svojstvima, upotrebi, štednji i rasprostranjenosti, provođenjem praktičnih aktivnosti – pokusa, istraživanjem pisanih i slikovnih materijala te posjetima

Zadaci projekta

Zadovoljiti djetetovu potrebu za pripadanjem i ljubavlju te na temelju iskustva upućivati ga na odnos, susret i autentično približavanje Bogu

  • zadovoljiti djetetovu znatiželju i prirodnu potrebu za istraživanjem
  • poticati znanja služeći se enciklopedijom i slikovnicama
  • poticati i razvijati kreativno izražavanje djeteta u likovnom, glazbenom i scenskom području
  • razvijati ekološku svijest o važnosti vode

PLAN PROJEKTA:

aktivnosti i sadržaji vezani uz ovaj projekt planirani su po razvojnim područjima:

  1. ISTRAŽIVAČKO – SPOZNAJNE AKTIVNOSTI

    • razgovori na temu vode: voda može biti...; što znamo o vodi?; gdje se sve nalazi voda?; za što se sve upotrebljava voda?
    • promatranje površine vode na globusu (rijeke, mora, jezera, oceani...)
    • prelistavanje dječje enciklopedije
    • voda i higijena (pranje ruku, lica, kose, tijela, higijena zuba, higijena životnog prostora...)
    • voda kao stanište (život u moru, rijeci, jezeru, bari...)
    • značaj vode za životinje koje u njoj žive
    • promatranje riba, punoglavca, žaba.....
  2. EKSPERIMENTI:

    • pogodi po okusu – slano, slatko, kiselo...
    • prelijevanje vode – ista količina vode u različitim oblicima boca
    • igra vode: prelijevanje vode, prohodnost
    • plovnost - što pluta, a što tone (razni materijali)
    • hlapljenje vode – isparavanje na suncu
    • duga – miješanje boja (tuš u boji)
    • duga – stvoriti dugu mlazom vode
    • puhati mjehuriće od sapuna
    • puniti balone vodom i bacati s povišenog mjesta
    • grožđice putuju – grožđice u mineralnoj vodi
    • plovi brod
    • isparavanje vode zagrijavanjem (kondenzacija)
    • magična voda (kupus, alkoholni ocat, soda bikarbona, destilirana voda..)
    • formiranje kutića prirode (školjke, obluci, morske zvijezde, ježići, fotografije mora i morskih životinja..)
  3. LIKOVNO IZRAŽAVANJE:

    • igra vodom i bojama – akvarel
    • duga – akvarel
    • neobične kapljice – kapanje boje na list papira i puhanje slamkom
    • ribica Srebrica - slikanje
    • na morskom dnu –slikanje
    • ilustracija pročitanih priča
    • ribice – crtanje
    • žabice – izrada od papira
    • ribe – modeliranje
    • oslikavanje  kamenčića raznih boja
    • crtanje štapom po vlažnom pijesku
  4. GOVORNO IZRAŽAVANJE

    • priče: Morska bakica; Tajne i zgode nestašne vode;  Luka i ribe; Roda i žabe; Riba duginih boja; Na morskom dnu; Sretni brodić; Bajka o i ribici
    • recitacije: Voda, Duga; Šiša kiša; Voćka poslije kiše; Ekološka pjesma; Sunce i more
    • zagonetke: kapljica; jež; hobotnica; rak; riba
    • priča u slikama: Potočić žubori;
  5. GLAZBENO IZRAŽAVANJE

    • zvukovi vode – audio zapisi
    • pjesmice: Kiša pada; Roda i žabe; Ribica; Maestral; Zlatna ribica
  6. AKTIVNOSTI S KRETANJEM

    • šetnja do mora – promatranje Crne rijeke koja utječe u more
    • šetnja do plaže – promatranje boja mora, dubine, valova...
    • šetnja do jezera Birina
    • šetnja do fontane, do trajektnog pristaništa
    • posjet Baćinskim jezerima
    • posjet ušću Neretve
  7. STOLNO – MANIPULATIVNE AKTIVNOSTI

    • razne pokrivaljke, puzzle (More, Potok), Ribolovci u ribolovu (ribice na magnet), memory Morske životinje
U razgovoru o tome kakva voda može biti rekli su:
ROKO:
„prljava, čista, zagažena, slatkovodna, slana...“
IVANO:
„uzbrčkana, mirna...“
BORJA:
„topla i hladna...“
MAJA:
„prozirna, mutna...“
IVANO G.:
„duboka, plitka..“
NINA:
„ morska, riječna, jezerska...“
BLANKA:
„ plava, zelena, tamnoplava...“
Na pitanje „Gdje sve ime vode?“ odgovorili su:
ROKO:
„u mjehuru, znoju...“
MAJA:
„u nosu i ustima..“
BLANKA:
„u bubrezima i cijelom tijelu...“
Na pitanje „Kako možemo štedjeti vodu?“, djeca su odgovarala:
BORJA:
„ da voda ne toči kada se umivamo i peremo zube...“
IVANO:
„da manje pijemo...“
MAJA:
„ da bez veze ne prolijevamo vodu...“
Nacrtali smo vodu

Zbog velike zainteresiranosti djece započeli smo s istraživačko – spoznajnim aktivnostima i eksperimentima koji su oduševljavali djecu. Evo nekih koji su koji su naišli na veliki interes kod djece i koje su djeca željela ponoviti:

  • Grožđice putuju: u čašu s  mineralnom vodom stavili smo grožđice i promatrali što će se s njima dogoditi:
    • MAJA: „ malo su se udebljale i idu gore...“
    • BLANKA: „ napunile su se vodom i idu gore- dolje, pa će se opet podignuti..“
  • Magična voda: vodu od ribanog crvenog kupusa ulili smo u tri čaše. U jednoj je bila čista voda, u drugu je dodana soda bikarbona, a u treću smo dodali plavu boju. Djeca su u čudu gledala što se događa:
    • BLANKA: „Tete, ti si pravi mađioničar...“
  • Pluta –tone: djeca su eksperimentirala predmetima koji plutaju i tonu. Svoja zapažanja zapisali su na plakat, donosili zaključke o tome koji predmeti brzo potonu, a koji sporije tj. što je teško pa tone, a što je lako pa pluta:
  • Topivo – netopivo: različite sastojke miješali smo s vodom (šećer, sol, cedevita, zemlja...). Djeca su logički zaključivala i advala konkretne odgovore. Mia je isprobavajući topljivost šećera rekla: „Baš bih popila ovu slatku vodu.“
  • Duga: miješajući plavu i crvenu boju (tuš), Tea je rekla: „Znala sam da će nastati ljubičasta boja.“

Tijekom cijelog projekta sadržaje smo dopunjavali raznim sadržajima: pričama, recitacijama, zagonetkama i video zapisima o vodi. Djevojčica Blanka koja vrlo dobro čita, pokazala je veliki interes i ponekad je s velikim zadovoljstvom čitala ostaloj djeci priče koje su im se svidjele.

Slušajući audio zapise zvukova vode u djeci se probudio natjecateljski duh tko će pogoditi više raznih zvukova vode: valovi, kiša pada, vodopad, tuš, vodokotlić, potok, hodanje po snijegu... Veliko veselje i smiješne situacije nastale su kod stvaranja riječi koje u sebi sadrže riječ voda: vodomlat, vodopljušt, vodopljusak, vodospust, vodolom...

Bilo je vrlo veseli i dok su se djeca prisjećala riječi koje u sebi sadrže vodu: vodokotlić, vodenica, vodomjer, vodopad, vodoskok, vodomar, vodena zmija...

Uz govorne aktivnosti, djeca su rado sudjelovala i u likovno izražavanju. Oduševila ih je tehnika „mokro na mokro“ i dugo su se zadržali u toj aktivnosti. Svoj doživljaj priča prenosili su na papir i tako su nastajali veoma zanimljivi crteži koje smo izlagali na panoe.

Voda u prirodi

Tijekom provođenja projekta dosta smo vremena provodili vani. Promatrali smo utjecanje Crne rijeke u more i jezero Birinu. Prošetali smo i do gradske plaže gdje su djeca promatrala more i razgovarala o valovima, boji mora, dubini... Najzanimljivije im je bilo bacanje kamenčića u more. Maja je primijetila zelene alge i rekla: „Fuj, ljigave, zelene alge...“

Prošetali smo i do trajektne luke, promatrali uplovljavanje trajekta , ukrcaj i iskrcaj automobila. Zbog vremenskih prilika ( proljetni kišni period trajao je puno duže nego je očekivano) nismo uspjeli posjetiti Baćinska jezera i ušće Neretve, ali smo djeci putem fotografije približili svu ljepotu koja nas okružuje. Sve aktivnost vezane uz projekt zabilježili smo fotoaparatom.

Veliku pomoć i podršku tijekom projekta pružili su nam roditelji koje smo na roditeljskom sastanku upoznali s projektom. Pomogli su nama kod donošenja fotografija s motivima vode, materijala i sredstava potrebnih za pojedine eksperimente i pokuse.

Zadovoljni smo realizacijom projekta te se nadamo da će djeci stečena znanja i spoznaje koristiti u daljnjem odrastanju.

Vrednovanje aktivnosti:

Projekt smo započeli razgovorom o vodi, njenim svojstvima, vrijednosti, značaju i upotrebi vode te iz izjava vidjeli da djeca posjeduju bogate spoznaje o vodi i agregatnim stanjima u kojima se ona može naći.

Literatura: Enciklopedija za najmlađe „Što sve voda može?“ – Školska knjiga

travanj / svibanj 2013

Projekt smo započeli razgovorom o vodi, njenim svojstvima, vrijednosti, značaju i upotrebi vode te iz izjava vidjeli da djeca posjeduju bogate spoznaje o vodi i agregatnim stanjima u kojima se ona može