Djeca djeci zagrljaje šalju
13. travnja 2017.
Vode oko nas
18. lipnja 2018.

Gdje vuna "raste"


PEDAGOŠKA GODINA: 2016./17. god
PROJEKT :„Gdje vuna raste“
SKUPINA: Mješovita (3 god. do polaska u školu) PV- Staševica
ODGOJITELJICA: Seka Gnječ

21v

Zadaci

  • upoznati djecu s pomagalima za preradu vune
  • poticati razvoj pozitivnih emocija prema kulturnoj baštini
  • očuvati i promicati stare načine izrade predmeta od vune
  • upoznati djecu sa kulturom odjevanja u prošlosti

TIJEK PROJEKTA:

Budući da je bilo jako hladno, djeca su na sebi imala toplu odjeću, bunde, nekoliko majica. Razgovarali smo o zimi kao godišnjem dobu, ovogodišnjoj velikoj hladnoći te o tome kako se zimi odijevamo. Antonio je rekao da on kući ima vunene čarape, pa da su mu tople noge jer je vuna jako topla. Tada sam im objasnila da su njihove bake i prabake svu odjeću izrađivali od vune. Pitala sam ih: gdje vuna raste? Rekli su na ovci, ali nisu znali kako ovce izgledaju. Zamolila sam roditelje da odemo u Otrić Seoce vidjeti ovčice pa je tako naš projekt započeo. Otišli smo tamo i uživali družeći se s ovčicama i malenim janjcima. .

Djeca su mazila rukama ovce i janjce i zaključili kako janjci imaju mekaniju vunu. Brojali smo noge ovčicama, promatrali im njušku i uši. Primjetili smo da ovčice u vuni imaju čičke jer su ih pokupili dok su prolazili kroz travu, da im vuna nije čista i da je zapetljana. Janjci su imali čistu mekanu vunu. Počeli smo prikupljati vunu, vunene predmete, ali i predmete koji su potrebni da se vuna obradi: gargaše, kudilju, vreteno, vunene vreće, vunene čarape, torbe strunjavice, terluke .... Antonieva baka Ruža pokazala nam je kako se vuna obrađuje da bi se prela. Djeca su vunu čupkala, vrtila na vreteno, namotavala na klupko…. Igrali smo se igre u kojima smo mogli upotrijebiti vuneni konac, preko njega preskakati, ali se i provlačiti ispod njega. Djeca su željela slikati ovčice, pa su tako slikali obitelj ovaca i naučili su kako se zove svaki član obitelji i kako se ovce glasaju. Naučili su da se ovce šišaju na proljeće, da ne smiju ranije jer ih vuna grije. Ta ošišana vuna zove se –runo-. Učili smo pjesmice, recitacije i brojalice o ovčicama i vuni, ali i izmišljali brojalice i pjesmice. Izrađivali smo ovčice od kartona i vate i lijepili ih na zajednički plakat pa tako dobili stado ovaca. Djeca su od plastelina izrađivali ovčice, ali i kudilju, vreteno i gargaše.

Puno smo se družili s bakom Ružom. Ona nam je pokazivala kako se pletu čarape i šal. Donijela je vuneni kaput sadak i ispredeni konac od kojeg smo osnovali uže.

To smo uže zatim veselo vrtili i preskakali. Svakodnevno smo odmotavali i namotavali klupka vune i igrali se mreže. Različitim smo tehnikama radili klupka vune, uže i torbe strunjavice. Zajedno s roditeljima izrađivali smo kostime ovčica za maškare. Posjetili smo i udrugu Radost gdje smo mogli promatrati tkalački stan. Djelatnici udruge su nam pokazali kako radi tkalački stan i djeca su zajedno s njima tkala tkaninu od konca i od tkanine. Na poklon smo dobili tepih, istkan od tkanine. Mi smo odlučili prikupiti starih tkanina i njima odnijeti. Opet su nas posjetile bake Ruža i Milica kao i nekoliko mama koje su željele naučiti plesti. Djeca su im držala klupka. Bake Ruža i Milica pokazale su nam staru igru vunenim koncem. Mama Anđela je održala s djecom radionicu izrade pilića od vune. Bilo im je zanimljivo i strpljivo su odradili svoj zadatak.

Otišli smo u Otriće Seoce gledati šišanje ovčica. Ovce je šišao čovjek kojem je to zanimanje. Bilo je zanimljivo gledati kojom brzinom se šišaju i kako ovce miruju dok se šišaju, kao da su uspavane.

Na zahtjev roditelja održala sam radionicu pletenja. Bila sam sretna zbog toga. Pozvala sam roditelje na zajedničko druženje i pletenje, većina mama i baka su došle. Uživali su u druženju i oni koji su znali plesti i oni koji su to radili prvi put. One mame koje su to prvi put radile, zato jer im se svidjelo, odlučile su to raditi i u budućnosti.

POSTIGNUĆA:

  1. djeca su dovodila svoje bake da pričaju o prošlosti, predu i pletu vunu
  2. djeca su svakodnevno koristila vunene konce u igri (namotavanje i odmotavanje)
  3. djeca su umjesto konopa za preskakanje željela koristiti uže od vunenog konca
  4. roditelji su sami tražili da imamo više radionica pletenja
  5. neki roditelji su tek učili plesti, ali su odlučili da će im pletenje biti hobi
  6. djeca su naučila od baka nove igre kakve su se nekada igrale sa vunenim koncem
  7. u zajedničkom druženju baka, roditelja i djece zbližili su se sve tri generacije

ped.god. 2016. / 2017.

Pitala sam ih: gdje vuna raste? Rekli su na ovci, ali nisu znali kako ovce izgledaju.