Informatika – aktivnosti u periodu od 18.5.2020. do 22.5.2020.

Tjelesne aktivnosti u periodu od 18.5.2020. do 22.5.2020.
18. svibnja 2020.
Dramsko-scenski program – aktivnosti u svibnju
2. lipnja 2020.

18.5.2020. do 22.5.2020.


Dragi roditelji,

u nastavku Vam dostavljamo materijale za period od 18.5.2020. do 22.5.2020. godine koje je pripremila Mirela Giljević, uz podršku pedagoginje Olivere Medak i psihologinje Edite Mucić Šutić. Mirela Giljević angažirana je na EU projektu naziva “Dječji vrtić Ploče djeci i roditeljima”, oznake UP.02.2.2.08.0040, prema pravilima trajnog Poziva na dostavu projektnih prijedloga UP.02.2.2.08. “Unaprjeđenje usluga za djecu u sustavu ranog i predškolskog sustava i obrazovanja”., iz Europskog socijalnog fonda u financijskom razdoblju 2014.-2020.
Ovo su samo prijedlozi što u ovoj izvanrednoj situaciji pandemije Covid-19 možete svakodnevno raditi s djecom u svojim domovima i pri tom se dobro zabaviti.
Također, molimo Vas da sačuvate dječje uratke. Radove možete fotografirati i poslati na našu e-mail adresu dv.ploce@gmail.com te ih možemo uz Vašu suglasnost objaviti na našoj web stranici.


7  ZABAVNIH AKTIVNOSTI ZA UČENJE ABECEDE I BROJEVA

Nadamo se da ste se zabavili nizanjem različitih nizova (uzoraka) i igranjem društvenih igara. Ovaj tjedan ćemo se poigrati slovima i brojevima i kroz igru naučiti nešto novo.

Slova i brojevi su kamen temeljac za gotovo sve daljnje edukacijske aktivnosti. Njihovo poznavanje otvara nam bezbroj mogućnosti! Ali učenje abecede i brojeva može biti teško… I dosadno. No bitno je kako učenju pristupiti! Pokazat ćemo vam 7 zabavnih aktivnosti za učenje abecede i brojeva.

 

Faktori koji utječu na učenje slova i brojeva

Kad govorimo o faktorima koji utječu na brzinu i lakoću kojom djeca savladavaju slova i brojeve, možemo govoriti o biološkim i okolinskim faktorima. Mnoga istraživanja su potvrdila kako genetski faktori utječu na brzinu učenja i s kojom lakoćom će dijete učiti čitati, pisati i računati. Postoje i dokazi koji potvrđuju da genetika igra snažnu ulogu i u razvoju teškoća u učenju, poput disleksije i diskalkulije.

No iako ne možemo previše utjecati na biološke faktore, svakako možemo jako utjecati na okolinske prilike. Osiguravanje poticajne okoline od rane dobi dat će odličan temelj za stjecanje svih kasnijih vještina. Aktivnosti poput istraživanja odnosa slovo-zvuk i prepoznavanja napisanog slova ili broja pomažu djeci pri savladavanju tehnika učenja čitanja, pisanja i razumijevanja. A aktivnosti poput čitanja priča na glas i rasprave o njima s djetetom, poboljšavaju sposobnosti razumijevanja jezika i shvaćanja značenja.

 

Matematika je jedan od omraženijih predmeta u školi, ali matematika može biti jako zabavna! A koji su to preduvjeti  koji nam pokazuju da li je došlo do zastoja ili je dijete napredno u čitanju i računanju? Možemo li predvidjeti potencijalne teškoće kako bismo pomogli djetetu na vrijeme da ne razvije averziju prema čitanju, pisanju i računanju za čitav život? Skup većeg broja istraživanja (meta istraživanje) identificira 3 faktora koji mogu predvidjeti kako će se dijete nositi s učenjem čitanja i računanja: Znanje o slovima i brojevima, Svjesnost fonema i Brzo automatizirano imenovanje.

– Znanje o slovima i brojevima: odnosi se na znanje da napisana slova i brojevi odgovaraju određenim fonemima i izgovorenim riječima.

– Svjesnost fonema: odnosi se na sposobnost manipulacije riječi i glasova te prepoznavanje nepotpunih riječi. Dobar primjer aktivnosti je ako pitamo dijete: Reci riječ “Kuća” ali bez slova “K”. Odgovor treba biti “uća”.

– Brzo automatizirano imenovanje: odnosi se na sposobnost brzog imenovanja liste slova, boja, brojeva i slika.

Ove 3 vještine su snažni preduvjeti toga kako će dijete napredovati u aktivnostima koje su vezane za slova i brojeve. Ako se djeca neuspješno nose s ovim vještinama i nakon što su već krenula u školu, to može i upućivati na poteškoće u učenju. No kao i sa svim “testovima” koje primjenjujemo na djeci, treba biti oprezan budući da postoje velike individualne razlike, naročito u ranoj dobi.

Kada je dobro vrijeme za učenje abecede i brojeva?

Razvoj djece se uvelike razlikuje od djeteta do djeteta, naročito u ranoj dobi. Zato, prije nego što pristupimo bilo kojim oblicima podučavanja djeteta, moramo dobro procijeniti što trenutno može i prilagoditi aktivnosti njegovim trenutnim kapacitetima. Inače bi dijete mogli samo isfrustrirati i postići da mu se daljnje učenje jako omrzne.

Sada kada smo to riješili, kada je dobro vrijeme da djeca započnu upoznavanje abecede i brojeva? Generalno, neka djeca već s dvije godine mogu naučiti brojati do 10. No to je uglavnom mehanički memorizirani redoslijed koji ponavljaju.

   S tri godine, većina djece je sposobna shvatiti koncepte slova i brojeva i to je dobro vrijeme kada ih možemo početi pobliže upoznavati s brojevima i slovima. Naravno, tu ne treba pretjerivati i očekivati da će dijete naučiti čitati do četvrte godine ili zbrajati troznamenkaste brojeve, ali što prije počne, brže će napredovati i ojačat će neuronske veze u mozgu koje su od velike važnosti za daljnji tijek učenja.

Još jedna bitna napomena. Kad govorimo o učenju, nikako ne mislimo na sjedenje i pasivno pamćenje pojmova. Djeca uče spontano kroz igru, a na nama je samo da osiguramo zabavne i poticajne aktivnosti!

U većini slučajeva, djeca su sposobna početi učiti slova i brojeve oko treće godine života.  Zato ćemo vam pokazati 7 zanimljivih aktivnosti koje možete koristiti za učenje abecede i brojeva od najranije dobi i prilagoditi ih djetetu s obzirom na njegov razvojni stadij. Pokazat ćemo vam i kako da sami pripremite sve potrebne materijale, što toplo preporučujemo da radite zajedno s djetetom, jer će ga to dodatno zainteresirati za daljnje aktivnosti. A uz to će i razvijati vještine iz STEM inženjerstva!

Potrebni materijali za aktivnost s brojevima i slovima

Sve što nam je potrebno za aktivnosti učenja brojeva i slova su kolaž papir, gumice, pribadače i ploča.

  • Kolaž papir (dobro je različitih boja)
  • Škare za papir
  • Olovka
  • Ploča (može i stiroporska ploča ili obična kartonska kutija da napravite svoju ploču)
  • Pribadače
  • Gumice (kuhinjske gumice, ne gumice za brisanje)

Izrada ploče koju ćemo koristiti za aktivnosti

Pogledajte video za korak po korak upute i ideje kako pripremiti i provesti aktivnosti sa slovima i brojevima, ili nastavite čitati ako su vam slova draža 😉.

Ako ćete izrađivati vlastitu ploču, dovoljno je da uzmete neku kartonsku kutiju (npr. od cipela). Možete je omotati ukrasnim papirom da bude ljepša i zanimljivija. S ovom aktivnošću dijete može vježbati svoje inženjerske vještine i motoriku.

Izrada slova i brojeva

Napišite slova i brojeve na kolaž papir (možete slova jednom bojom a brojeve drugom zbog lakšeg razlikovanja) i neka vam dijete pomogne rezati. Time vježba finu motoriku i okulomotornu koordinaciju. Ako slova i brojevi nisu savršeno izrezani, još bolje! To će djetetu pomoći da generalizira oblike iako oni nisu identični. Znate i sami da svatko ima drugačiji rukopis, ali slova su i dalje slova. To će djetetu pomoći da lakše prepozna slova i brojeve iako su možda drugačijeg oblika.

AKTIVNOST 1: Prepoznavanje slova

Napišite neku riječ (ili rečenicu ako hoćete dodatno otežati) na komadić papira i zatražite dijete da složi tu riječ na ploču pomoću papirnatih slova. Ova aktivnost je pogodna i za najmlađu djecu jer se bazira na prepoznavanju i pomaže djeci da se upoznaju s konceptom slova oblicima različitih slova.

AKTIVNOST 2: Razumijevanje slova

Izgovorite neku riječ i tražite od djeteta da ju složi na ploči. Ova aktivnost je malo zahtjevnija jer zahtjeva od djece da već znaju slova. Možete krenuti i s jednim slovom; izgovorite slovo i tražite da ga dijete nađe i stavi na ploču. Zatim tražite dijete da složi svoje ime ili prikaže brojkom koliko godina ima. Kao što smo rekli, ova aktivnost možda nije pogodna za najmlađu djecu ali je idealna za učenje abecede i razumijevanje.

AKTIVNOST 3: Spajanje slova u riječ

Spojite različita slova pribadačom na ploču i pitajte dijete neko pitanje (ili mu recite riječ) te ga zatražite da gumicama spoji sva slova po redoslijedu koja sačinjavaju tu riječ. Budite sigurni da su sva potrebna slova na ploči plus još neka koja nisu u riječi kako bi se malo otežao zadatak. Ili bez viška slova ako se želi olakšati.

Ova aktivnost je odlična zato što ne samo da pomaže pri učenju abecede i prepoznavanju slova, nego i testira djetetovo razumijevanje i poboljšava motoričke vještine.

AKTIVNOST 4: Spajanje brojeva

Spojite brojeve pribadačom na ploču i tražite dijete da ih spoji gumicom po redoslijedu. Ovisno o djetetovim mogućnostima, možete krenuti s nekoliko brojeva (npr. 1, 2, 3) i postepeno proširivati kako dijete usvaja znanje brojeva.

AKTIVNOST 5: Spajanje brojeva unatrag

Isto kao u prethodnoj aktivnosti, samo što od djeteta sada tražite da brojeve spoji unatrag. Ovo je malo zahtjevnije, ali je savršeno za testiranje djetetovog razumijevanja koncepta brojeva. Kada uspije u ovoj aktivnosti, možete biti sigurni da dijete razumije brojeve, a ne samo da posjeduje mehanički memorizirana znanja brojeva.

AKTIVNOST 6: Spajanje parnih brojeva

Kada je dijete spremno na naprednije aktivnosti brojanja, možete od njega zatražiti da spoji samo parne brojeve. Razlikovanje parnih i neparnih brojeva je također napredniji koncept, ali je od velike važnosti u daljnjem razvijanju matematičkih vještina. Budući da su parni brojevi ipak lakši od neparnih, preporučuje se da se prvo krene s njima.

AKTIVNOST 7: Spajanje neparnih brojeva

I za kraj, kada je dijete usvojilo brojanje, brojanje unatrag i parne brojeve, vrijeme je da se krene na neparne brojeve. Isto kao i s parnim brojevima, samo se preporučuje da se neparni brojevi ipak počnu učiti nakon parnih jer su nešto zahtjevniji. Nakon što dijete svlada i ovu aktivnost, imat će solidnu bazu za sve daljnje matematičke izazove koji mu slijede.

 

Ovo su samo neki primjeri aktivnosti koje možete raditi s djetetom. Možete ih kombinirati, modificirati, dodavati nove aktivnosti što se i preporučuje. Važno je svaku aktivnost prilagoditi djetetu i pratiti da li mu je prelaka ili preteška. Niti jedno nije dobro. Ako vidite da dijete ima teškoća, pojednostavite zadatak, a ako vidite da s lakoćom rješava, otežajte ga.

Korištenje pravih aktivnosti za djetetov stupanj razvoja će mu omogućiti da uči i da se razvija. Tako će dijete učiti na optimalan način i najbrže napredovati u misiji usvajanja novih znanja kroz igru i zabavu. Ako vam se ne da izrađivati cijelu ploču, možete samo zajedno s djetetom nacrtati slova i brojeve na kolaž, te ih izrezati i igrati se njima kao sa klasičnom slovaricom. Naravno računajte da vam u tom slučaju treba više od po jedno slovo, te naravno bar 3-4 od svakog samoglasnika. Bilo bi dobro da su svi samoglasnici iste boje, te da ih tako djeca lakše uoče, kao i to da su oni česti u svim riječima, počevši od mama, tata, pa nadalje. Također vam kao takvi mogu poslužiti za lakše učenje čitanja i odvajanja riječi na slogove. Uživajte sa svojom djecom u igri, izradi i istraživanju slova i brojeva !

U nastavku slijedi link da sve to možete i pogledati…

 

PS Molim djecu i roditelje da čuvaju štapiće od sladoleda, trebat će nam za aktivnost na kraju ljeta. Unaprijed zahvaljujem.