Mala Olimpijada
20. svibnja 2011.
Različitosti
14. veljače 2014.

Zanimanja


PEDAGOŠKA GODINA: 2012./13. god
PROJEKT :„ ZANIMANJA“ - DJEČJI VRTIĆ KOMIN
SKUPINE: MJEŠOVITE SKUPINE ( GUSARI i LAĐARI)
ODGOJITELJICE i NOSIOCI PROJEKTA: MAJA MEDAK I ŽELJANA RADONIĆ

Zadaci projekta

  • razvijati djetetovu svijest o važnosti određenog zanimanja,
  • razvijati sposobnosti uočavanja odnosa i veza među ljudima
  • stjecanje iskustva o uzročno-posljedičnim vezama (istraživanja, isprobavanja, pretpostavljanja, zaključivanja, uočavanja uvjeta u kojima se nešto mijenja , načela rada),
  • razvijanje i promicanje pozitivnih vrijednosti, učenje o poštivanju različitosti,
  • poticati radoznalost prema određenom zanimanju.

PLAN PROJEKTA:

Spoznajni ravoj:

  • Ugostiti ljude koji su spremni odvojiti malo slobodnog vremena za predstavljanje svog zanimanja i iskustva (razvoj sposobnosti uočavanja odnosa i veza među ljudima);
  • Posjetiti radna mjesta u svom zavičaju s predškolcima  (muzej, postolarska radionica, škola, pošta, policija ;
  • Anketa: što ću biti kad odrastem (razvoj operativnog mišljenja)?
  • Zagonetke (razvoj sposobnosti  rješavanja problema);

Govor, komunikacija, izražavanje i stvaranje:

  • Priče:  Vozačica tramvaja, Zubar, Veterinar Zlatko, Kod zubara, Najljepši posao, Bajka o kuharu koji nije volio kuhati, Mornar Jozo, Poštar Marko, Meteorologinja, Ježić i zanimanja (ravoj vještine slušanja i razgovaranja) ;
  • Istraživanje različitih likovnih tehnika na temu projekta (razvoj likovnog senzibiliteta za različita likovna sredstva i materijale) ;
  • Igrokazi : Zanimanja, Vuk kod zubara, Znimanje mama, Zmaj i postolar (razvoj sposobnosti doživljavanja i razumijevanja scenskih djela) ;
  • Recitacije: Liječnik, Pekar, Brodski kapetan, Postolar (razvoj sposobnosti doživljavanja  i razumijevanja literarnih djela) ;
  • Stolne igre: puzzle (razvoj osjetljivosti za kombinacije);
  • Plakat: zanimanja koja poznajem (razvoj analize i sinteze riječi).

U svakodnevnim igrama djeca oponašaju starije. Igrajući se s njima, razgovarajući i promatrajući ih primjetile smo da dječaci najčešće žele biti nogometaši i vojnici, a djevojčice pjevačice i glumice.
Početkom pedagoške godine Matija je izjavio: „ Ja ću ići u poljoprivrednu školu u Opuzen i bit ću voćar.“ Nakon što mi je teta Maja ispričala Matijevu želju prisjetila sam se razgovora s dječacima iz poslijepodnevne skupine

.

Izjave djece potakle su nas na razmišljanje o projektu „Zanimanja“. Na roditeljskom sastanku informirale smo roditelje o projektu koji želimo provesti i zamolile ih za pomoć pri prikupljanju materijala i za suradnju pri odlasku u posjete raznim ustanovama u svrhu upoznavanja djece s različitim zanimanjima. Prikupili smo priče o zanimanjima, tražili isječke iz novina, bojanke, brojalice, pjesmice, recitacije i krenuli u realizaciju projekta. Svakodnevnim razgovorima vezanim uz temu zanimanja pobudile smo dječju maštu, a odgovori koje smo dobile bili su više od očekivanog.

Matija
„ Ja ću ići u poljoprivrednu školu u Opuzen i bit ću voćar.“
Šime
„Kad narastem bit ću turist.“
Ivan Š.
„I ja. Skupa ćemo putovat.“
Ivan B.
„Onda ćete kupovat na mom štandu.“

U projektu su sudjelovali i :

postolar Živko, vatrogasci, policajci, željezničari, poljoprivrednici, poštari, učiteljice, kapetan, zubarica Zrinka

Vođene dječjim interesima organizirali smo raznovrsne centre u obje sobe i hodniku: frizerski salon, trgovina, knjižnica, ordinacija, radionica, hotel Gusar (recepcija, sobe, restoran), gradilište, kazalište, policijska postaja i banka. U hodniku smo izradili plakat na kojem su djeca uz pomoć roditelja upisivala zanimanja razvrstana po abecednom redu. Najviše smo upisali zanimanja s početnim slovom P, a najmanje s početnim slovom DŽ.

Planirane posjete u svrhu upoznavanja zanimanja započeli smo obilaskom mjesnog postolara, barba Živke. Barba Živko je sa zadovoljstvom primio djecu u nadi da će netko od njih naslijediti ovo zanimanje koje je u izumiranju. Djeca su bila oduševljena malom prostorijom punom raznovrsnog alata. Sve je to trebalo primiti u ruke, opipati, upitati čemu služi i pokušati rukovati. Nakon ovog posjeta svi su htjeli biti postolari, ali daljnjim istraživanjem interesi su se mijenjali.

Lutkarska predstava „Tri mačke“ bila je poticaj za upoznavanje zanimanja glumac animator. Razgovor s glumcima i rukovanje s lutkama pobudio je želju za glumačkim zanimanjem.

Svima je poznat dječji strah od doktora, a posebno od stomatologa. Stoga smo u posjet našem vrtiću pozvali zubaricu Zrinku i zubotehničarku Marinu kako bi nas upoznale s važnosti njihovog zanimanja. Nakon mnogobrojnih pitanja zubarica je svakom djetetu pregledala zube i pokazala kako ih treba pravilno četkati. Poslije pregleda djeca su dobila zaslužila diplome, a pojedini su dobili i prijedlog o posjetu zubnoj ordinaciji zbog karijesa.

Nikin tata je dipl.arheolog i radi kao kustos u Arheološkom muzeju Narona u Vidu. Ova informacija nam je bila povod za istraživanje zanimanja kustos. Bilo je lako dogovoriti posjet muzeju i djeca su rado krenula na kratki izlet u Vid. Šetnja muzejom im je brzo dosadila, jer su vidjeli „samo stare stvari i stine“. Ipak, pažnju dječaka je privuklo oružje, a djevojčica nakit. Tomislava će na ovaj izlet podsjećati dio amfore koju je pronašao dok smo šetali Vidom.

Pred Uskrs Hrvatske željeznice organizirale su Zeko-express vožnju vlakom od Ploča do Metkovića, gdje nas je čekao Uskrsni zeko s prigodnim poklonima. Ovim izletom nam se pružila prilika za upoznavanje još nekoliko zanimanja: kondukter, vlakovođa, novinar i snimatelj.

Lana Nela :
„Zanimanje je kad te nešto zanima.“
Šime
„Ćaća mi je popravlja biciklo, pa je on po zanimanju biciklista.“
Luka
„ Ja ne želim poštivat pravila, ne želim biti predškolac, ne želim ići u školu, ja želim biti dječak.“
Eduard
„ Moja majka sporo radi. Samo dili karte na autobusnom kolodvoru, a u tetke(med.sestra) je uvik gužva na poslu i zato moja tetka ima puno novaca. Ona mi može svašta kupit.“
Tomislav
„Osoba koja radi u banci je bankomat.“
Lana Nela :
„Čovik koji boja zid je kistač.“
Eduard
„Kad se isparaju hlače triba ih odnit u hlačaonicu.“
Šime
„Manekenke šetaju po modnoj pisti jer oće iznenadit muške.“

U našem malom mjestu djeca imaju prednost jer polaskom u vrtić svakodnevno susreću djelatnike škole (domara, čistaćice i učiteljice), a kao predškolci znaju koja će ih učiteljica učiti. Bliži se vrijeme kada će naši predškolci svoj odgojno-obrazovni put nastaviti u školi te smo odlučile ovaj projekt zaokružiti posjetom učiteljici. Učiteljica Mufida i njeni učenici su nas dočekali malim programom dobrodošlice. Djeca su upoznata s prostorom škole, ali nisu znali što se skriva iza vrata zbornice i u uredu tajnice. Na pitanje koje poslove obavlja tajnica djeca su odgovorila: „Tajnica čuva tajne.“

Roditelji su organizirali prijevoz djece do Ploča gdje smo posjetili policajce, željezničare i vatrogasce na radnom mjestu. U Policijskoj postaji Ploče dječju pažnju najviše je privukao policijski motor. Svi su se htjeli slikati s njim, ali neki nisu imali hrabrosti popeti se na njega. Znatiželja nas je dovela i do policijskog pritvora koji je bio prazan. Policajac je strpljivo odgovarao na mnogobrojna pitanja djece koja su u njemu vidjela autoritativnog uzora, a po želji mnogih dječaka i budućeg kolegu.
Na Željezničkoj postaji bilo je pusto i tiho do našeg dolaska. Djeca nisu bila zainteresirana za razgovor sa zaposlenicima (možda zbog umora), ali im je bilo zanimljivo proviriti kroz rupicu i pogledati tetu koja prodaje karte.

Djeca su ponosna što u svom mjestu imaju Poštu te nam nije bio problem posjetiti je. U Pošti smo poslali razglednice prijateljima iz ostalih skupina vrtića i istražili kako pošta putuje do Australije. Djeca su uočila težinu ovog zanimanja i zaključila da nije lako svaki dan raznositi pisma i pakete. Marijeta: „Poštar Muva vozi motor kako mu se ne bi umorile stare noge“.

Vrednovanje aktivnosti:

Kao što je poznato, rijetko tko se kasnije u životu bavi poslom kojim se htio baviti kao dijete. Malo mašte i mnogo novih spoznaja pridonijelo je promicanju pozitivnih vrijednosti i stjecanju iskustva. Djeca su uvidjela kako su sva zanimanja jednako vrijedna ako se pošteno i s ljubavlju rade, jer čovjek svojim radom doprinosi društvenom životu. Zahvaljujemo na trudu svim sudionicima u ovom projektu koji su nam pomogli da upoznamo vrijednosti pojedinih zanimanja.

ped.god. 2014. / 2015.

U svakodnevnim igrama djeca oponašaju starije.