Priprema djeteta za polazak u školu ustvari počinje puno ranije. Dijete u obitelji uči komunicirati, ulazi u razne socijalne odnose, usvaja kulturno-higijenske navike te putem igre stječe određene vještine. Važno je da dijete ima usvojene norme ponašanja, sposobnost prilagodbe, upornost i da poštuje druge. Ukoliko je dijete išlo u vrtić, kvalitetan predškolski rad olakšati će prijelaz djeteta iz vrtića u školu. Roditelj može pomoći djetetu tako da je dosljedan u odgoju i stvaranju radnih navika, postavlja jasne granice i pravila, pohvali dijete za trud te pokaže puno ljubavi, poštovanja i vjere u dijete i njegove sposobnosti. U svemu tome važnu ulogu ima igra jer putem igre dijete najbolje i najprirodnije uči.
Poticanje samopoštovanja, samostalnosti i radoznalosti te isticanje napretka u vještinama dio su uloge roditelja u pripremi djeteta za polazak u školu.
Djeca koja su pohađala vrtić zasigurno se brže socijaliziraju i efikasnije razvijaju određene potrebne vještine. Odgajatelji kroz program predškolskog odgoja i obrazovanja djeci usađuju oblike poželjnog ponašanja, prepoznaju i uvažavaju dječje potrebe i interese te potiču aktivnosti koje će im pomoći u razvoju njihovih potencijala. Sve to postiže se uređenjem poticajnog materijalnog okruženja za djecu - „kutićima“ za pojedinačne aktivnosti, npr. u kutiću za razvoj predčitalačkih vještina smještene su raznovrsne slikovnice, plakati sa slikopričama u nizu, slovarice, papiri i pribor za pisanje. U glazbenom kutiću smješteni su glazbeni instrumenti, u dramskom kutiću smještene su lutke i igračke za dramatizaciju itd.
Uloga odgajatelja važna je i u usvajanju discipline te uvažavanju pravila kod djece. Razgovor s djetetom, stvaranje poticajnog i motivirajućeg obiteljskog okruženja te pozitivan stav prema školi i učiteljima dio je pripreme djeteta za polazak u školu. Pri tom je važno obostrano povjerenje i kvalitetna suradnja roditelja i vrtića.
Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u prvi razred obveznoga osnovnog obrazovanja upisuju se djeca koja do 1. travnja tekuće godine imaju navršenih šest godina života. Međutim, iznimno, na zahtjev roditelja, a uz suglasnost stručnog povjerenstva škole, u prvi razred može se upisati dijete koje do 31. ožujka tekuće godine nema navršenih šest godina života.
Isto tako, ako se na pregledu utvrdi da dijete nije postiglo stupanj zrelosti koji mu je potreban za praćenje i izvršenje školskih obveza, stručno povjerenstvo može predložiti da se dijete ne upiše u toj školskoj godini, već da mu se upis odgodi na godinu dana. U praksi, povjerenstvo najčešće predloži odgodu kad procijeni da dijete nije emocionalno zrelo nositi se sa zahtjevima škole, bez obzira što ima potrebne intelektualne i motoričke sposobnosti. Škola predstavlja veliku životnu promjenu i za dijete i za obitelj te se ponekad procijeni da će djetetu iduće godine biti lakše, a znanja će usvajati brže.
Basta, S. (2014.) Priprema djeteta za školu. Zrno, 109-110, 44-45.
Mešić, A. (2013.) Smjernice za pripremu i polazak djece u školu. Školski vjesnik, 1, 113-127.
Strac B. (2004.) Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi, Zagreb: Golden marketing
Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine br. 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12,86/12 i 94/13)
Pozitivan stav roditelja doprinijeti će tome da dijete u školu krene radosno i bez straha.
Pripremile: Olivera Medak, mag.ped.
Edita Mucić Šutić, psiholog