Državna smotra projekata iz područja NPOOLJP – Zagreb
15. svibnja 2015.
Milosrdni Samarijanac
30. svibnja 2015.

Basne u životu djece


PEDAGOŠKA GODINA: 2014./15.
PROJEKT: BASNE U ŽIVOTU DJECE; - Dječji vrtić Ploče
SKUPINA: SREDNJA – MLAĐA - „ŠKOLJKICE“
ODGOJITELJICA: AMRA KATIĆ
Vrijeme provođenja: veljača, ožujak, travanj 2015.

Cilj projekta

Kroz pouke iz basni utjecati na etičko i socijalno oblikovanje kao i na razvoj i spoznavanje moralnih životnih vrijednosti
Stvoriti naviku dolaska u knjižnicu i poticati na kreativno provođenje slobodnog vremena

Zadaci projekta

Zadovoljiti djetetovu potrebu za pripadanjem i ljubavlju te na temelju iskustva upućivati ga na odnos, susret i autentično približavanje Bogu

  • Poticati interes za knjigu i priču
  • Poticati razumijevanje svojih i tuđih osjećaja, pravila ponašanja, rješavanja sukoba
  • Poticati i razvijati kreativno izražavanje djeteta u govornom, scenskom, glazbenom i likovnom području
  • Ukazati na dobre (poželjne) i loše (nepoželjne) osobine
  • Jačati emocionalnu bliskost između onoga koji čita i djeteta koje sluša

PLAN PROJEKTA:

Aktivnosti i sadržaji vezani uz ovaj projekt planirani su po razvojnim područjima:

  • Socio – emocionalni razvoj:

    • Budi mi prijatelj i Trebam pomoć – svakodnevne vrtićke situacije
  • Spoznajni razvoj:

    • Posjet knjižnici (upoznavanje s knjižničarem, kako se postaje član knjižnice, kako se ponašamo u knjižnici, što se sve može raditi u knjižnici, kako se brinuti o knjigama i slikovnicama...)
    • Opis životinja koje se spominju u basnama – karakteristike
    • Klasifikacija životinja (šumske, domaće, životinje dalekih toplih krajeva, ptice, glodavci)
    • Način ishrane
    • Spoznati karakter pojedinih životinja, dobre i loše osobine (hvalisavost, sebičnost, lijenost, brzopletost, naivnost, marljivost, upornost...)
    • Pojmovi: usko, široko, plitko, duboko – „čarobna vreća“
    • Pravilan odnos prema slikovnici (listati, a ne trgati, čupati, otimati drugima...)
  • Stolno – manipulativne aktivnosti:

    • „Gavrani“ – igra s pravilima
    • Razne pokrivaljke, puzzle
    • Memory – slike životinja
  • Govor, komunikacija, izražavanje i stvaranje:

    • Čitanje basni: „Lisica i roda“, „Lisica i gavran“, „Lav i miš“, „Miševi i mačke“, „Zec i kornjača“, „Cvrčak i mrav“
    • Priča: „Proljeće Zečića Bjelorepića“
    • Razgovori: „Kako se postaje članom knjižnice?“ „Priče koje volim““ „Tko mi i kada čita priče?““ „Što mi se svidjelo, a što ne, u pročitanoj basni?“
    • DRAMATIZACIJA basni po izboru djece
    • ZAGONETKE:
      • lisica, roda, gavran, lav, miš, mačka, zec, kornjača, mrav
      • Ilustracije pročitanih basni
      • Crtanje životinja koje se spominju u basnama
      • Oblikovanje životinja plastelinom
      • Slikanje životinja po izboru djece
      • Izrada lutaka (životinja)
    • PJESMICE: „Razbolje se lisica“, „Miš mi je polje popasel“ (narodna), „Malo pile“, „Šuma blista“, „Juri zeka“
  • Tjelesni i psihomotorni razvoj:

    • Oponašamo kretanje životinja
    • Roda i žabe – pokretna igra
    • Ide maca oko tebe – pokretna igra
    • Maca i vrapčić – pokretna igra
    • Šapice mi zeko daj – pokretna igra
VITO
Roda pravi gnijezdo na kući. Vidio sam ja to na TV. Nije lijepo kada zločesti ljudi ruše gnijezda. Kada pada kiša, bude zima, a male bebe u jajetima se neće moći roditi, bude im hladno. A kada su ispod mamine guze bude im toplo i sigurno će se roditi. Sigurno to znam. A lisica je mudra, ima smeđe krzno, voli meso, jede koke, piliće, pivce i zečeve.
PETAR
Miš je opasan po zdravlje. Moj didi se ubo na neko željezo, a tu je bio miš. Skoro se razbolio kao ona mišja bolest, e, groznica...
VITO
Lav je kralj svih životinja, ništa ne može zaustaviti kralja životinja, osim, znate što ga može zaustaviti, drugi lav, jači. Ja sam vidio da lav pljuje vatru, svi kraljevi lavova, ali to ne može u stvarnosti.
MAŠA
Lav je vrsta vukova.
NIKA
Mačka može biti kućni ljubimac i ispred kuće. Mačke su nježne, vole se igrati i maziti.
RINO
Da, zec ima dva smiješna zuba, jede travu, voli krasti mrkvu po vrtovima i kupus. Brz je i ne možeš ga ni puškom lovačkom uhvatiti.
SARA
(o kornjači) „Ako je neko dobar nađe na cesti, stavi je u svoj vrt i ako je zima, iskopat će je iz zemlje i staviti u svoju kuću gdje je toplo.
CVITA
Kornjača ima oklop, samo joj glava viri, ima repić k'o ono malo od zmije, i to je to.
PETAR
Cvrčak je zelen, ali ga na listu isto uhvati druga životinja i može ga pojesti. Ljeti se penju na stabla pa stalno cvrče, na plaži.
RINO
Mrav je jako vrijedan, nosi male mrve kruha, naporno radi. Mravojedi uvijek hodaju po zemlji i sa svojim jezikom traže mrave i kad ga vidi, jezikom ga uhvati.
Basne kako ih mi vidimo

Ideja o izboru teme projekta „Basne u životu djece“ potekla je od djece. Naime, tijekom mjeseca listopada, Mjeseca hrvatske knjige, posjetili smo gradsku knjižnicu. Sva djeca, osobito ona koja su prvi put posletila knjižnicu, bila su ugodno iznenađena. Upoznali su se s knjižničarem, barba Juricom, koji ih je proveo kroz knjižnicu, objasnio im što je to knjižnica, što se sve u njoj radi, kako se treba ponašati, kako odnositi prema posuđenim knjigama i kako postati član knjižnice.

Neka su djeca rekla da su njihovi roditelji već članovi. Nakon upoznavanja, djeca su se smjestila i predložila sam im da pročitamo neku kratku priču. Izbor je pao na priču „Pošla koka na Pazar“. Pažljivo su je poslušali, a onda je uslijedilo pitanje:“Teta, kako životinje mogu pričati?“(Ema). To me potaklo da krenemo s projektom. Basne su inače malo zapostavljene u odnosu na bajke koje se više čitaju i pričaju. Onda su uslijedile vodene kozice, djeca su dugo izbivala iz vrtića, tako da smo s projektom krenuli tek polovicom mjeseca veljače.

Kroz druženje s likovima iz šest basni – „Lisica i roda“, „Lisica i gavran“, „Lav i miš“, „Miševi i mačke“, „Zec i kornjača“, „Cvrčak i mrav“ – djeca su mogla spoznati da svaka basna ima pouku koja je primjenjiva u svakodnevnom životu. Opisivali su životinje, njihov izgled, karakteristike, način života, ali i prepoznavali osobine koje se vežu uz te životinje (lukavost, sebičnost, hvalisavost, lijenost, naivnost, marljivost, upornost...).

U knjižnici

Svaka basna bila je popraćena likovnim izražavanjem (crtanje, slikanje, modeliranje) kao i glazbenim aktivnostima (pjesmice u kojima se spominju likovi iz basni). Uz pomoć lutki koje smo izradili od spužve nastale su prave male dramatizacije basni.
U svakodnevnim vrtićkim situacijama starija djeca pomagala su mlađima i onima kojima je pomoć bila potrebna (kod oblačenja za izlazak vani, kod odlaska u WC, kod podjele hrane za vrijeme doručka i ručka, u igri). Spoznali su da je dobro pomagati drugima i da će možda i njima pomoć nekad biti potrebna.
Manje je ruganja u skupini. Evo jednog primjera : Dječak D. kaže „Vidi ga kako se isprljao oko usta kao prasac.“ i nastavi se smijati. Dječak R., koji je sjedio s njim za stolom, rekao mu je: „To ti nije lipo ni smiješno. Kako bi tebi bilo da tebi ne'ko tako kaže.“
Jedan dan u našoj skupini boravila je Cvitina mama Mirela. Družila se s djecom, čitala im basne po njihovom izboru. Ugodno se iznenadila pažnjom i zanimanjem koje su djeca pokazala.

Na kraju projekta ponovno smo posjetili knjižnicu. Djeca su se osjećala opušteno kao da su u vrtiću ili kod kuće. Ugodno su se smjestila, uzimala sama slikovnice i igračke i vraćala ih na njihovo mjesto. Knjižničar ih je pohvalio za pristojno ponašanje.

Vrednovanje aktivnosti:

Kroz pouke iz basni djeca su spoznala da su one primjenjive u svakodnevnim životnim i vrtićkim situacijama i naučila su ih primjenjivati. Manje je svađa, ruganja, konfliktnih situacija, a više se nudi pomoć i pomaže jedni drugima.
Roditelje je ugodno iznenadio interes djece za priče, jer su ih kod kuće tražili da im pričaju i čitaju. Neki roditelji su već bili članovi knjižnice, a sada se povećao broj učlanjenih roditelja i djeca redovito odlaze u knjižnicu.
Mamu koja je sudjelovala u projektu iznenadio je interes koji su pokazala djeca za čitanje basni, pažnja kojom su je slušali, kao i odgovori na njena postavljena pitanja. Završetak projekta nije kraj druženju s basnama. One će i ubuduće biti prisutne u životu djece.

Literatura: „Zlatne basne“, Marjan knjiga šare

ped. god.: 2014./15.

Kroz druženje s likovima iz raznih basni djeca su mogla spoznati da svaka basna ima pouku koja je primjenjiva u svakodnevnom životu.